سند برنامه ریزی راهبردی دانشگاه شریف چیست

سند برنامه­‌ ریزی راهبردی دانشگاه شریف، نمونه جامعی از اسناد استراتژیک سازمان

سند برنامه­‌ ریزی راهبردی دانشگاه شریف دارای دو بخش اصلی جهت گیری استراتژیک و ترسیم نقشه استراتژی است که هر کدام به بخش های دیگری تقسیم میشوند. سند برنامه­‌ ریزی راهبردی دانشگاه شریف در مرکز برنامه ریزی راهبردی و توسعه منابع دانشگاه شریف تدوین و نگارش شده است که در ادامه به بیان آن خواهیم پرداخت.

فهرست کلی سند برنامه­‌ ریزی راهبردی دانشگاه شریف

بخش اول: جهت گیری کلی برنامه راهبردی دانشگاه

  1. برنامه ریزی راهبردی ، ضرورتها و خروج یهای مورد انتظار
  2. فرآیند تدوین سند برنامه­‌ ریزی راهبردی دانشگاه
  3. تبیین ماموریت (فلسفه وجودی) دانشگاه
  4. تبیین ارزشهای محوری دانشگاه
  5. ترسیم چشم انداز (تصویر مطلوب آینده) دانشگاه

بخش دوم: نقشه استراتژی و اهداف راهبردی دانشگاه

  1. نقشه استراتژی و اهداف راهبردی دانشگاه در یک افق ۵ ساله
  2. مضامین راهبردی
  3. برنامه های عملیاتی
  4. اقدامات آتی برای پیاده سازی نقشه استراتژی

برنامه‌ ریزی راهبردی ضرورت‌ها و اقدامات مورد نیاز

اولین قسمت سند برنامه­‌ ریزی راهبردی دانشگاه شریف دارای پنج زیر بخش است که مواردی همچون برنامه ریزی راهبردی ، ضرورتها و خروج یهای مورد انتظار، فرآیند تدوین سند برنامه­‌ ریزی راهبردی دانشگاه، تبیین ماموریت (فلسفه وجودی) دانشگاه، تبیین ارزشهای محوری دانشگاه، ترسیم چشم انداز (تصویر مطلوب آینده) دانشگاه را شامل میشود.

۱.۱ برنامه ریزی راهبردی ، ضرورتها و خروج یهای مورد انتظار

برنامه‌ریزی به معنی اخذ تصمیماتی در زمان حال برای دستیابی به اهدافی در زمان آینده و تعیین مراحل اجرایی و ساز و کارهای لازم برای حصول نتایج است. سازمان­ ها به دلایل زیر به برنامه­ ریزی نیاز دارند:

  • اطمینان از دستیابی به اهداف در زمان مشخص و فراهم کردن زمینه پایش و ارزیابی عملکرد سازمان و افراد.
  • هماهنگی میان اقدامات در طول زمان: گاهی تحقق یک هدف نیازمند اقداماتی است که به یکدیگر وابسته‌­اند و بر اساس روابط پیش­ نیازی در برهه­‌های زمانی مختلف انجام می­‌شوند. هماهنگی میان این اقدامات در طول زمان برای دستیابی به هدف مورد نظر، ضروری است.
  • هماهنگی میان اقدامات در عرض سازمان: معمولاً برای تحقق یک هدف، بخش­‌های مختلفی از سازمان مشارکت دارند و هر یک اقدامات خاصی را انجام می­‌دهند. هماهنگی میان این بخش­‌ها از اهمیت بالایی برای دستیابی به هدف از پیش تعیین شده برخوردار است.

تعریف برنامه ریزی راهبردی چیست؟

سند برنامه­‌ ریزی راهبردی برنامه‌­ای است که جهت‌گیری کلی سازمان و راه‌های تحقق آن را مشخص می­‌کند. هدف برنامه­‌ ریزی راهبردی بهبود مستمر نیست، بلکه ایجاد تغییراتی اساسی در جهت­ گیری­‌ها، فعالیت­‌ها و نوع سازماندهی است. سند برنامه­‌ ریزی راهبردی مبتنی بر دو تحلیل محیط درون و محیط بیرون صورت می­‌گیرد و سرنوشت و بقای سازمان به آن وابسته است.

سازمان­ها معمولاً هنگامی که با چالش­‌های جدی (شامل تغییراتی محیطی یا معضلات درونی) روبرو می­‌شوند، نیاز به تدوین یا بازنگری در برنامه راهبردی دارند.

۱.۲ ضرورت برنامه­ ریزی راهبردی در دانشگاه

دانشگاه صنعتی شریف همچون دیگر دانشگاه­‌های کشور با چالش­‌های اساسی روبرو است و در شرایط محیطی چالش ­بر­انگیزی نیز قرار دارد. مقابله با چالش‌های حال و آینده نیازمند تدوین یک سند برنامه­‌ ریزی راهبردی جدید است. به علاوه، حل مسائل (چالش­‌های) اساسی دانشگاه نیازمند تلاش جمعی و هماهنگ تمام بخش‌ها و زیرمجموعه­ های دانشگاه صنعتی شریف است. به همین دلیل، افراد و بخش­‌های مختلف باید در مورد این چالش‌‎ها و راهکارهای مقابله با آن­ها اتفاق نظر داشته باشند.

در عین حال، در صورت پرداختن به چالش­ های موجود بدون ترسیم یک جهت­‌گیری کلی، بیم آن می‌­رود که دانشگاه دچار روزمرگی شده و از ماموریت­‌های اصلی یا رسیدن به اهداف بلند خود باز ماند. به علاوه، با در نظر گرفتن تصویر مطلوب آینده، ممکن است وزن و اولویت چالش­‌های موجود نیز تغییر کند. به عبارت دیگر، ممکن است برخی از چالش­‌های دانشگاه که امروز اساسی و فوری جلوه می­‌کنند، در مسیر آینده دانشگاه از اهمیت کمتری برخوردار باشند و بالعکس. به همین دلیل، در کنار شناسایی و چاره ­اندیشی برای چالش­‌های اساسی دانشگاه، باید به تبیین جهت ­گیری کلان دانشگاه و ترسیم تصویر مطلوب آینده آن نیز بپردازیم.

اقدامات مورد نیاز برای طراحی و پیاده ­سازی سند برنامه­‌ ریزی راهبردی

تحقق برنامه راهبردی نیازمند تعیین اهداف جزی ی­تر، تدوین برنامه‌های عملیاتی و تخصیص منابع و بودجه ­ریزی است. بطور کلی تدوین سند برنامه­‌ ریزی راهبردی نیازمند انجام فعالیت ­‌های زیر است:

  • تهیه فهرستی از چالش‌های اساسی و ترسیم تصویری از جهت­‌ گیری­‌های کلان و راهبردی دانشگاه؛
  • تعیین اهداف راهبردی دانشگاه و شاخص‌های اندازه‌گیری؛
  • تنظیم برنامه‌ ­های عملیاتی برای تحقق اهداف راهبردی و مرتفع کردن چالش­‌های اساسی دانشگاه؛
  • تعیین متولیان و مسئولان هر بخش از برنامه‌های عملیاتی؛
  • برآورد بودجه مورد نیاز برای اجرایی کردن برنامه ­‌های عملیاتی و تخصیص منابع به برنامه‌ ها.

علاوه بر موارد بالا، پیاده­ سازی برنامه‌ ها در عمل نیازمند وجود نظام‌های مدیریتی است که باید در دانشگاه ایجاد یا تقویت شوند. برخی از مهم­‌ترین این نظام­‌ها عبارتند از:

  1. نظام مدیریت جامع و یکپارچه اطلاعات؛
  2. نظام پایش و ارزیابی عملکرد افراد، تیم­ها، بخش‌­ها و کل سازمان در راستای تحقق اهداف راهبردی؛
  3. نظام بازخورد و اصلاح سند برنامه­‌ ریزی راهبردی
  4. نظام مدیریت مالی و بودجه ­ریزی دانشگاه؛
  5. نظام حاکمیتی دانشگاه که شامل نقش و وزن معاونت­ ها، دانشکده­‌ها، پژوهشکده­‌ها در تصمیم‌سازی، تصمیم‌­گیری و کنترل و نیز میزان پاسخگویی هر یک در قبال برنامه‌ها و نتایج است.

فرآیند تدوین سند برنامه ریزی راهبردی

فرآیند تدوین سند برنامه­‌ ریزی راهبردی

به منظور تبیین جهت‌گیری کلان و تدوین اهداف راهبردی و برنامه‌های عملیاتی دانشگاه، از فرایند زیر بهره گرفته شده است (شکل ۱). شرح مختصری از گام‌های این فرایند در پیوست ۱ (گام‌های هفت‌گانه فرآیند تدوین سند برنامه­‌ ریزی راهبردی دانشگاه) آمده است.

تبیین ماموریت (فلسفه وجودی)

ماموریت یا فلسفه وجودی، علت پیدایش یا ادامه حیات سازمان را بیان می­‌کند و به همین دلیل اصلی­‌ترین رکن برنامه­ راهبردی به شمار می‌رود. مطابق با گام­‌هایی که در پیوست (گام‌های هفت‌گانه فرآیند برنامه­‌ ریزی راهبردی دانشگاه) تشریح شده‌اند، بیانیه ماموریت دانشگاه صنعتی شریف بر اساس بررسی اسناد بالادستی (شامل نقشه جامع علمی کشور، سیاست­‌های علم و فناوری ابلاغیه مقام معظم رهبری، سیاست­‌های کلی نظام برای رشد و توسعه علمی و سند دانشگاه اسلامی) بررسی خواست­‌ها، الزامات و نیازهای ذی­نفعان و مصاحبه با افراد کلیدی و پیشکسوتان دانشگاه تهیه و طی جلسات متعدد شورای تدوین سند برنامه­‌ ریزی راهبردی و نیز شورای دانشگاه مورد بررسی و اصلاح و تصویب قرار گرفته است. بیانیه مصوب به شرح زیر است.

بیانیه ماموریت دانشگاه صنعتی شریف

گسترش مرزهای دانش و مشارکت موثر در توسعه سرمایه انسانی و توسعه پایدار جامعه از طریق آموزش و تربیت نسل آینده پژوهشگران، متخصصان و رهبران صنعتی و اقتصادی کشور و نیز توسعه و بکارگیری علوم، دانش ها و فناوری های نوین با اولویت تامین نیازهای اساسی کشور

در بیانیه ماموریت دانشگاه، چند واژه کلیدی وجود دارد که لازم است با دقت بیشتری تبیین شوند:

الف) گسترش مرزهای دانش

منظور توسعه روزآمد حوزه­‌های علوم، مهندسی و مدیریت برای بهره‌مندی کشور و ﺟﺎﻣﻌﻪ بشری است که از طریق هم‌افزایی آﻣﻮزش و ﭘﮋوﻫﺶ صورت می­گیرد.

ب) مشارکت موثر

به معنی همکاری با دیگر نهادهای ملی، منطق‌ه­ای و بین­‌المللی در توسعه سرمایه انسانی و توسعه پایدار جامعه است.

ج) توسعه پایدار

منظور توسعه همه‌جانبه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی با حفاظت از محیط زیست و حقوق نسل­‌های آینده کشور و جامعه بشری است.

د) توسعه سرمایه انسانی (نسل آینده پژوهشگران، متخصصان و رهبران صنعتی و اقتصادی)

شامل کشف و جذب استعدادهای برتر، ارایه آموزش‌­های روز آمد و بنیادین در زمینه‌های علوم، مهندسی و مدیریت به آن­‌ها، با هدف تربیت جوانان خلاق و نوآور، سالم و با نشاط، کارآفرین، پویا و جامع‌نگر، دارای روحیه خود‌باوری، توان راهبری، تعهد ملی و اخلاق حرفه‌­ای و اسلامی است.

ه) توسعه و بکارگیری علوم، دانشها و فناوریهای نوین در تأمین نیازهای اساسی کشور

به معنی انجام پژوهش­‌های بنیادی،کاربردی و توسعه­‌ای در تراز جهانی و با تمرکز بر حل مسایل ملی، از طریق آموزش و پژوهش به ویژه در حوزه­‌های میان رشته­‌ای، چندرشته‌­ای و فرارشته­‌ای، و توسعه همکاری­‌های علمی منطقه­‌ای و بین­‌المللی است.

و) فناوری­‌های نوین

منظور آن دسته از فناوری­‌ای جدید و نوظهوری است که با نیازهای واقعی جامعه انطباق داشته و برای جامعه و محیط زیست پیامدهای مخرب نداشته باشند.

 زنجیره ارزش فرایندهای داخلی دانشگاه شریف با اقتباس-از-مدل-APQC فرآیند تدوین سند برنامه ریزی راهبردی

تبیین ارزش‌های محوری

ارزش­‌های محوری/بنیادی اصول پایه‌­ای حاکم بر تمام فعالیت­‌های یک سازمان هستند که مبنای اخذ تصمیمات مهم و نیز انجام اقدامات لازم برای تحقق این تصمیمات، قرار می­‌گیرند. این اصول که ریشه در باورهای عمیق دارند، همچون خطوط راهنما در یک سازمان عمل می‌کنند. بنابراین، تصمیمات یا اقدامات راهبردی نباید در تضاد یا تناقض با ارزش­‌های محوری قرار گیرند. به عنوان مثال، در شرایطی که اعتبار علمی دانشگاه یک ارزش بنیادی محسوب می­شود، در مسیر حرکت به سوی آینده مطلوب، لازم است از انجام هرگونه اقدامی که به شهرت و اعتبار علمی دانشگاه آسیب می­‌رساند، پرهیز شود.

بیشتر بخوانید: روحیه همکاری کارکنان چگونه در سازمان افزایش می یابد؟

برای ارزش­‌های محوری از واژه “تبیین” استفاده شده است؛ زیرا این ارزش­‌ها ریشه در گذشته سازمان دارند و به یکباره خلق نمی­‌شوند. ارزش­‌های محوری دانشگاه صنعتی شریف بخشی از نظام ارزشی دانشگاه است که اعضای خانواده شریف نسبت به آن باور عمیق دارند و نماد فرهنگ سازمانی دانشگاه محسوب می‌­شود.

برای تبیین ارزش­‌های محوری، ابتدا چندین مصاحبه با افراد کلیدی و پیشکسوت دانشگاه انجام شد و سپس طی جلسات متعدد شورای تدوین سند برنامه­‌ ریزی راهبردی نتایج مصاحبه­‌ها­ مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت و نهایتا در تاریخ ۱۳۹۵/۶/۵ به شرح زیر به تصویب شورای دانشگاه رسید.

 

ارزش‌های محوری

ما در دانشگاه صنعتی شریف، عمیقا به ارزش های محوری زیر باور داریم و پایبندیم:

۱- اعتبار و کیفیت علمی

۲- اثر بخشی اجتماعی

۳- خرد جمعی

۴- نظم و انظباط

۵- همبستگی درون سازمانی

 

تعریف کلید واژه­‌های بالا به شرح زیر است:

الف) اعتبار و کیفیت علمی

به معنی حفظ و ارتقای کیفیت، اعتبار علمی و شهرت دانشگاه در سطح ملی و بین­‌المللی است. شهرت، تصویری کلی از کیفیت و اعتبار علمی دانشگاه است که در داخل و خارج از کشور وجود دارد.

ب) اثربخشی اجتماعی

به معنای اهتمام به مفید بودن برای جامعه (کشور و جهان) از طریق ارائه آموزش­‌های کیفی در تراز جهانی و انجام پژوهش‌های اصیل و کارآمد در جهت پیشبرد علم، رفاه اجتماعی و ارتقاء شرایط زندگی جامعه انسانی (در چهارچوب ماموریت دانشگاه) است.

ج) خرد جمعی

یعنی احترام به خِرَد جمعی و استفاده از آن در تصمیم­‌سازی و برنامه‌­ریزی در دانشگاه (از طریق شوراها، ساز و کارهای خود ارزیابی و نظر سنجی و …).

د) نظم و انضباط

یعنی حفظ و ارتقای نظم و انضباط در کلیه فعالیت‌­ها (به ویژه در فعالیت­‌های آموزشی و پژوهشی).

ه) همبستگی درون سازمانی

یعنی حفظ و تقویت روحیه همکاری، مشارکت، همبستگی و تعهد در تمامی اعضای خانواده دانشگاه (استادان، دانش­جویان، کارکنان و مدیران).

و) اخلاق مداری

یعنی رعایت اصول اخلاق آکادمیک و حرفه­‌ای (از جمله مسئولیت­‌پذیری، پاسخگو بودن در برابر جامعه و ذی­نفعان، پایبندی به تعهدات، رعایت حقوق معنوی، پرهیز از رفتارهای تبعیض­‌آمیز، قانون­­‌مداری)؛ و ارزش­‌های اخلاق اسلامی (به ویژه خردورزی، احترام به کرامت انسانی، احترام به علم و عالِم، عدالت­‌محوری، صداقت و امانت­‌داری، ادب و حسن خلق).

ی) آزاد اندیشی و پرسشگری

یعنی فراهم کردن فضای آرامش بخش، بانشاط و امن برای آزاد اندیشی، پرسشگری و تبادل آرا برای دانشجویان، کارکنان و استادان.

ترسیم چشم انداز (تصویر مطلوب آینده)

در چهارچوب خطوط راهنما (بر مبنای ماموریت و ارزش­‌های محوری)، چشم‌­اندازهای مختلف و مسیرهای متفاوتی برای تعالی سازمان وجود دارند. انتخاب چشم­‌انداز (تصویر مطلوب آینده) می­‌باید بر اساس ویژگی­‌های خاص سازمان (شامل قوت­‌ها و ضعف­‌ها و شایستگی‌های محوری) و نیز شرایط حاکم بر محیط سازمان (شامل فرصت­‌ها و تهدیدهای محیطی) صورت‌گیرد. به همین دلیل چشم­‌انداز هر سازمانی منحصربفرد و غیر قابل تقلید است.

برای ترسیم چشم‌­انداز، ابتدا فهرستی از فرصت­‌ها، تهدیدها، نقاط قوت و نقاط ضعف دانشگاه تهیه شد و در شورای تدوین سند برنامه‌ ریزی راهبردی طی جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفت. در گام بعد، بر اساس فرآیند نظرسنجی از تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه (که شناخت خوبی نسبت به دانشگاه و محیط آن داشتند)، فهرست یاد شده اصلاح و نهایی شد.

 

قوت‌ها:

۱- نشان و اعتبار (برند) دانشگاه

۲- توانمندی علمی و فنی استادان

۳- توانمندی ذهنی و استعداد دانشجویان

۴- انظباط حرفه‌ای و آموزشی در دانشگاه

۵- ارتباط دانشگاه با صنعت

۶- تجربه و توانمندی پژوهشی دانشگاه

۷- شبکه فارغ التحصیلان

۸- موقعیت بین‌الملی دانشگاه

فرصت‌ها:

۱- حرکت کشور در مسیر رشد و پیشرفت

۲- توجه کشور به فناوری‌های پیشرفته

۳- ضرورت ایجاد فرصت‌های شغلی برای نسل جوان

۴- حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

۵- زمینه مساعد برای ارتقا روابط علمی بین‌المللی

۶- وجود اعتماد ملی و بین‌المللی به دانشگاه شریف

ضعف‌ها:

۱- محدودیت فضای فیزیکی

۲- ضعف امکانات کالبدی دانشگاه

۳- کمبود نیروی انسانی در سطح مدیران میانی

۴- کمبود منابع مالی

تهدیدها:

۱- کاهش تعداد متقاضیان آموزش عالی(به ویژه در رشته های فنی­‌مهندسی)

۲- مهاجرت نسل جوان و نخبگان

۳- محدودیت منابع مالی دولت برای کمک به دانشگاه‌ها

یک کارگروه (زیرمجموعه‌ای از شورای تدوین سند برنامه ­‌ریزی راهبردی ) از تلاقی فرصت‌ها و تهدیدها از یک طرف و نقاط قوت و ضعف از طرف دیگر، ویرایش اولیه‌ای از چشم‌انداز دانشگاه را به شورای تدوین سند برنامه­‌ ریزی راهبردی پیشنهاد کرد. این چشم انداز سپس طی جلسات متعددی مورد بحث قرار گرفت و نهایتا در تاریخ ۱۳۹۵/۵/۶ به شورای دانشگاه شریف ارائه و با اصلاحاتی به شرح زیر به تصویب رسید.
چشم انداز (تصویر مطلوب آینده) دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۴۰۵ (افق ۱۰ ساله)، دانشگاهی تخصصی است پیشگام، الگو ساز و مرجع، که از بالاترین اعتبار علمی در کشور برخوردار است و در سطح بین المللی نیز دانشگاهی شاخص شناخته می شود.

این دانشگاه با جذب و شکوفا کردن استعداد بهترین دانشجویان و استادان، در حل مسائل اساسی کشور، توسعه سرمایه انسانی و توسعه پایدار جامعه، نقش برجسته ای ایفا می کند. به نحوی که فعالیت های آن موجب ارتقای موقعیت علمی و افتخار کشور در سطح منطقه و سطح بین المللی است.

این دانشگاه همچنین بطور نسبی از خود گردانی مالی و استقلال عملیاتی برخوردار خواهد بود.

در عبارات بالا، چند واژه کلیدی وجود دارد که نیاز به تشریح دارند:

الف) دانشگاه پیشگام، الگو ساز و مرجع

منظور سرآمدی در میان دانشگاه‌­های کشور در سه حوزه زیر است:

سرآمدی در آموزش، از طریق:

  • ارایه برنامه­ های آموزشی و درسی روزآمد؛
  • کارگیری رویکردهای نوین (ازقبیل رویکرد فرآیندی به جای رویکرد رشته محور) در آموزش؛
  • ایجاد رشته‌­های جدید تخصصی و دوره­‌های میان رشته‌­ای و فرا رشته­‌ای مورد نیاز کشور؛
  • رتقای کیفیت دوره­‌های آموزشی؛
  • ارتقای اثر بخشی دوره­‌های آموزشی (به ویژه دوره­‌های کارشناسی).

سرآمدی در پژوهش و توسعه فناوری، از طریق:

  • کسب بالاترین درآمد اختصاصی از محل قراردادهای ارتباط با صنعت در میان دانشگاه­‌های کشور؛
  • پیشتازی در ایجاد و توسعه مراکز پژوهشی و توسعه فناوری مورد نیاز کشور، با تمرکز بر پژوهش­‌های بین­‌رشته­‌ای و چندرشته­‌ای؛
  • کسب رتبه برتر کشور و منطقه در چاپ مقالات کیفی با ارجاع بالا در مجله­‌های معتبر جهانی؛
  • کسب رتبه اول دانشگاه­‌های کشور و منطقه در تعداد (سرانه) ثبت اختراع.

سرآمدی در اثر بخشی اجتماعی، از طریق:

  • ترویج علم در جامعه؛
  • توسعه دوره‌­های تخصصی و مهارت‌آموزی (بدون اعطای مدرک رسمی) برای صنعت و اقشار مختلف اجتماعی در جهت اصلاح هرم دانشی و تخصصی جامعه؛
  • کسب رتبه اول در تاسیس شرکت­‌های دانش بنیان زایشی برآمده از تحقیقات دانشگاهی در میان دانشگاه‌­های کشور؛
  • ارایه مفیدترین راه حل­های علمی و مهندسی در رفع مسائل و معضلات اساسی کشور؛
  • هدفمند کردن پایان نامه­‌های کارشناسی ارشد و رساله­‌های دکتری همراستا با ماموریت دانشگاه؛
  • حضور موثر و مفید دانش آموختگان دانشگاه، با اخلاق حرفه­ای، در عرصه‌های مختلف اجتماعی و تصمیم­‌گیری؛
  • نقش آفرینی موثر در تصمیم­‌سازی و سیاست­‌گذاری کلان کشور در حوزه ماموریت دانشگاه.
ب) دانشگاه شاخص در سطح بین­ المللی

یعنی :

  • قرار گرفتن در زمره دانشگاه‌­های برتر منطقه­ و قاره آسیا؛
  • بیشترین تعداد دوره­‌های مشترک با دانشگاه‌­ها و مراکز معتبر بین­‌المللی در میان دانشگاه‌­های ایران؛
  • بیشترین تعداد طرح­‌های پژوهشی مشترک با دیگر دانشگاه­‌ها و مراکز معتبر دانشگاهی و صنعتی بین­‌المللی در میان دانشگاه‌های ایران.
ج) خودگردانی مالی نسبی

منظور برخوردار از منابع درآمدی اختصاصی و کمک‌­های مردمی (علاوه بر اعتبارات جاری و عمرانی دولتی)، حداقل به میزان منابع مالی دانشگاه­‌های همتای خود در منطقه است.

د) استقلال عملیاتی نسبی

به معنی برخورداری از استقلال تصمیم­‌گیری در مورد جذب دانشجو و استاد، توسعه برنامه­‌های آموزشی و درسی (رشته­‌ها و گرایش­‌ها) و مدیریت منابع مالی در چهارچوب قوانین و مقررات کشور است.

سند برنامه ریزی راهبردی نقشه استراتژی و نقشه راهبردی

نقشه استراتژی و تببین اهداف راهبردی

دومین قسمت سند برنامه­‌ ریزی راهبردی دانشگاه شریف دارای پنج زیر بخش است که مواردی همچون نقشه استراتژی و اهداف راهبردی دانشگاه در یک افق ۵ ساله، مضامین راهبردی، برنامه های عملیاتی، اقدامات آتی برای پیاده سازی نقشه استراتژی را شامل میشود.

نقشه استراتژی و برنامه ریزی اهداف راهبردی دانشگاه دریک افق ۵ ساله

جهت­‌گیری کلان سازمان (شامل ماموریت و چشم­‌انداز) معمولاً با الفاظ و عباراتی کلی بیان می­ شوند که ارتباط برقرار کردن افراد و گروه­‌ها در لایه‌های زیرین سازمان با آن دشوار است. لذا لازم است که جهت­‌گیری ترسیم شده به اهداف قابل سنجش ترجمه شود. مجموعه اهداف راهبردی دانشگاه (حدود ۶۰ هدف) و روابط علّی میان آن­ها در یک نمودار به نمایش درآمده است که از آن تحت عنوان “نقشه استراتژی” یاد می­ شود.
نقشه استراتژی دانشگاه، حاصل بحث و تبادل نظر اعضای محترم شورای تدوین سند برنامه­‌ ریزی راهبردی در بیش از ۲۰ جلسه با متوسط زمان سه ساعت است. در این نقشه، بر اساس ماموریت و تصویر مطلوب آینده دانشگاه، اهداف راهبردی در چهار لایه پیامدها، ذی­‌نفعان، فرایندها و زیرساخت­‌ها مشخص و روابط علی میان آن­ها ترسیم شده است. نقشه استراتژی نشان می­دهد که چه خروجی­‌هایی برای کسب رضایت ذی­‌نفعان اصلی باید حاصل شود، چه فرایندهایی برای ایجاد این خروجی­‌ها باید در نظر گرفته شوند و در نهایت چه زیرساخت­‌هایی برای اجرای چنین فرایندهایی مورد نیازند. از طرف دیگر مشخص می­کند که رضایت ذی­‌نفعان چه پیامدهای مثبتی را برای دانشگاه در پی خواهد داشت. در ادامه شرح مختصری از اهداف در چهار لایه پیامدها، ذی‌­نفعان، فرایندها و زیرساخت­‌ها ارائه می­‌شود.
لایه پیامد ها در سند برنامه ریزی راهبردی
الف) اهداف لایه پیامدها

نقشه استراتژی دانشگاه شامل پنج هدف در لایه پیامدها است که در صورت تحقق آن­ها به هدف غایی “دانشگاه پیشگام، الگوساز و مرجع با بالاترین اعتبار علمی در کشور و منطقه” دست خواهیم یافت. این اهداف عملا در سه دسته قابل تقسیم هستند. دسته اول به رشد و تعالی دانشگاه و سرآمدی آن در حوزه‌­های مختلف آموزش، پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی مربوط می‌­شوند. دسته دوم شامل اهدافی است که خوداتکایی نسبی دانشگاه را از نظر مالی مدنظر قرار می­‌دهند؛ و دسته سوم ارتقا و تعالی دانشگاه و دانشگاهیان را در حوزه اخلاق و فرهنگ نشانه گرفته­‌اند. اهداف دسته دوم و سوم اگرچه از نوع پیامدی هستند؛ ولی خود به عنوان پشتیبان اهداف دسته اول نیز عمل می‌­کنند.

ب) اهداف لایه ذی‌­نفعان

در لایه ذی­‌نفعان، اهدافی به تفکیک چهار دسته ذی‌نفع کلیدی به شرح زیر تعریف شده‌­اند

دانشجویان و فارغ التحصیلان
  • آموزش کیفی و به روز
  • احساس مفید بودن برای جامعه
  • زندگی دانشگاهی مناسب
  • توسعه همه جانبه مهارت­های اجتماعی و حرفه­ای
  • استمرار تماس و تعامل با دانش آموختگان
دستگاه­های اجرایی و صنعت
  • تربیت متخصصان و رهبران علمی و صنعتی کشور (عالم، ماهر، خلاق، با نشاط و دارای اخلاق حرفه­ای)
  • حل مسائل توسعه­ای و تولیدی
  • تولید و توسعه دانش و فناوری جدید و بکارگیری آن­ها در تأمین نیازهای اساسی کشور
جامعه علمی
  • الگوسازی و افتخار آفرینی
  • تولید و توسعه دانش و فناوری جدید
  • تربیت متخصصین، محققین و مدرسین تراز اول (رهبران علمی جامعه)
نهادهای سیاستگذار و جامعه عمومی
  • ارتقای تعهد ملی و فرهنگ ایرانی- اسلامی
  • ایجاد فضا و بستر مناسب برای تحصیل و تحقیق بهترین جوانان کشور
  • ارتقا دید فرهنگی و علمی جامعه
  • حل مسائل اساسی کشور
  • الگوسازی و افتخارآفرینی
  • تلاش برای تحقق اسناد بالادستی در زمینه آموزش عالی و پژوهش (به ویژه سیاست‌­های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری)
ج) اهداف لایه فرایندها

در لایه فرایندها، ابتدا زنجیره ارزش دانشگاه با اقتباس از مدل APQC ترسیم (شکل ۴) و سپس اهداف راهبردی به تفکیک هر یک از فرایندهای اصلی به شرح زیر تعریف شده‌­اند:

برای توضیح مدل APQC لطفا به پیوست ۱ مراجعه فرمایید.

آموزش
  • ارائه آموزش‌­های روزآمد و بنیادین در سه حوزه علوم، مهندسی و مدیریت در تراز جهانی
  • ارتقای شیوه­‌های آموزش (شیوه‌­های یاددهی و یادگیری)
  • توسعه برنامه های فرارشته­‌ای، چندرشته­‌ای و میان­رشته‌­ای و توجه به مباحث توسعه پایدار (مانند آب، انرژی و محیط زیست) در برنامه‌­ریزی درسی و ایجاد رشته­‌های جدید
  • افزایش مهارت­‌های شغلی و ارتقای سطح خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی و اخلاق حرفه­ای دانشجویان
  • توسعه آموزش­‌های تخصصی برای مدیران و کارشناسان ارشد شرکت­‌ها و سازمان­ها
  • توسعه آموزش­‌های مجازی
  • برقراری ارتباط موثرتر میان پایان­‌نامه­‌های ارشد/دکتری و مسائل کشور
پژوهش
  • ارتقای سطح پژوهش­‌های بنیادی، کاربردی و توسعه­‌ای در تراز جهانی با تمرکز بر حل مسایل ملی
  • توسعه طرح­های پژوهشی و ارتباط با صنعت در حوزه­‌های منتخب
  • توسعه پژوهش­های فرارشته‌­ای، چندرشته‌­ای و میان­رشته‌­ای
  • ارتقای توان پژوهش و نوآوری دانشگاهیان (استادان، پژوهشگران و دانشجویان)
  • برقراری ارتباط موثرتر میان پایان‌­نامه‌­های ارشد/دکتری و مسائل کشور
  • ارتقای هم‌­افزایی و کارآمدی پژوهشکده­‌ها و انسجام آن­ها با دیگر نهادهای دانشگاه (به ویژه دانشکده‌­ها)
  • افزایش مشارکت اعضای هیئت علمی در پروژه‌­های پژوهشی و ارتباط با صنعت (افزایش تعداد استادانی که پروژه پژوهشی و صنعتی دارند) به ویژه ارتقای مشارکت اعضای هیئت علمی رشته­‌های مختلف در اجرای طرح‌­هایی با ابعاد ملی و بین‌­المللی
  • ارتقای شیوه­‌های پژوهش و مدیریت پژوهش در دانشگاه
  • توسعه برنامه­‌های پسا دکتری
توسعه فناوری و تجاری سازی
  • توسعه کمی و کیفی شتاب دهنده‌ها، مراکز رشد و مراکز نوآوری در دانشگاه و یا در کنار دانشگاه
  • افزایش تعداد شرکت­های دانش بنیان زایشی برآمده از تحقیقات در دانشگاه
  • افزایش ثروت آفرینی از طریق تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی
  • ارتقای هم‌­افزایی و کارآمدی پژوهشکده‌­ها و انسجام آن­ها با دیگر نهادهای دانشگاه (به ویژه دانشکده­‌ها)
  • بهبود فرآیندها و ساز و کارهای ثبت اختراعات و حفاظت از مالکیت فکری
امور رفاهی و خدمات دانشجویی
  • بهبود فضای آموزشی (با نشاط و برانگیزاننده)
  • توسعه امکانات و بهبود خدمات رفاهی دانشجویان (اسکان، تغذیه و …)
  • ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی دانشجویان
  • ارتقای امکانات ورزشی
امور فرهنگی
  • افزایش سطح پایبندی دانشجویان به اصول مذهبی، فرهنگی و اخلاق حرفه­‌ای
  • افزایش سطح تعلق و تعهد دانشجویان به کشور و دانشگاه صنعتی شریف
  • ارتقای آگاهی دانشجویان نسبت به تاریخ و فرهنگ ملی
  • ارتقای سطح مهارت­‌های اجتماعی دانشجویان و ترویج فرهنگ خلاقیت، نوآوری و انجام کار تیمی در میان دانشگاهیان (دانشجویان، استادان و کارکنان)
  • افزایش انگیزه، نشاط و مسئولیت­‌پذیری در میان دانشگاهیان
  • ارتقای کیفیت ارتباط استاد با دانشجو
  • ارتقای توجه به حقوق دانشجویان
  • توسعه و ارتقای کیفیت فعالیت­‌های فوق برنامه (انجمن‌های علمی و …)
ارتباط با فارغ التحصیلان، ذی­نفعان و جامعه
  • ارتباط موثر و مستمر با فارغ التحصیلان
  • ارتقای سطح تعامل با نهادهای حاکمیتی
  • ارتقاء سطح تعامل با سازمان­‎ها و شرکت­های مهم
  • ارتقای سطح تعامل با جامعه عمومی
  • ارتقای سطح تعامل با جامعه علمی- حرفه‏‌­ای کشور
همکاری های منطقه ای و بین المللی
  • افزایش کمی و کیفی دانشجویان خارجی در دانشگاه
  • ارتقای سطح روابط با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی شاخص در
    • منطقه (کشورهای همسایه)
    • کشورهای جهان اسلام
    • کشورهای در حال توسعه
    • و کشورهای پیشرفته جهان
  • افزایش حجم پروژه­‌های مشترک با دیگر دانشگاه‌­ها و مراکز پژوهشی در جهان
  • افزایش انتشار مقالات، کتب و گزارش­‌های علمی و ثبت اختراعات و تولید دیگر محصولات علمی مشترک با استادان و محققان دیگر دانشگاه­‌ها و مراکز پژوهشی در جهان
  • افزایش تعداد دوره­‌های آموزشی مشترک با دیگر دانشگاه­‌های جهان
  • افزایش تعداد و ارتقای کیفیت فرصت­‌های مطالعاتی و سفرهای علمی استادان و محققان دانشگاه و نیز فرصت مطالعاتی محققان خارجی در دانشگاه
  • افزایش تعداد و ارتقای کیفیت بازدیدها/سفرهای علمی دانشجویان، استادان و محققین برجسته بین‌­المللی از/به دانشگاه صنعتی شریف
  • افزایش تعداد و کیفیت دستاوردها و محصولات علمی مشترک با اساتید و محققان دیگر دانشگاه­‌ها و مراکز پژوهشی در جهان
د) اهداف لایه زیرساخت‌­ها

اهداف مربوط به فرایندهای پشتیبانی و توانمندسازها به شرح زیر در لایه زیرساخت‌­ها تعریف شده‌­اند:

سرمایه­‌های انسانی
  • ارتقای سطح دانش و مهارت کارکنان فنی و اداری
  • ارتقای سطح دانش و مهارت مدیریتی مدیران دانشگاه
سرمایه‌­های اطلاعاتی
  • توسعه زیرساخت هایIT
  • توسعه سیستم مدیریت یکپارچه اطلاعات در پیوند با فرایندهای دانشگاه
  • توسعه مدیریت دانش
سرمایه‌­های سازمانی
  • توسعه و تقویت مدیریت مالی دانشگاه
  • توسعه و تقویت نظام اداری دانشگاه
  • اصلاح ساز و کارهای تصمیم­‌گیری (بهبود نظام حاکمیتی دانشگاه) در جهت تفویض اختیار به واحدهای مختلف دانشگاه برای افزایش اثربخشی و کارایی و در جهت تقویت اقتدار مدیریتی دانشگاه
  • بهبود نظام ارزیابی استراتژی ها و عملکرد اعضای هیئت علمی و کارکنان
  • ارتقای فرایند جذب، ترفیع و تبدیل وضعیت و بازنشستگی اعضای هیئت علمی
  • ارتقای فرایند جذب پژوهشگران
  • بهبود فرایند جذب، بکارگیری و ارتقای شغلی و بازنشستگی کارکنان فنی (پژوهشگران و کارشناسان) و کارکنان اداری
  • تقویت توان دانشگاه برای نظارت، بهبود و اصلاح مستمر فرایندها و ساز و کارهای اداره دانشگاه
  • تقویت انسجام درونی بین واحدهای مختلف دانشگاه
امکانات کالبدی
  • توسعه فضای فیزیکی در چهارچوب طرح جامع دانشگاه
  • توسعه و بهبود امکانات آموزشی، کارگاهی، آزمایشگاهی و پژوهشی
  • بهبود فرایندها و مکانیزم­‌های نگهداری و تعمیرات تاسیسات و ساختمان­‌ها
  • بهینه­‌سازی مصرف انرژی، حفاظت از محیط زیست و ارتقای سطح ایمنی در طراحی، ساخت و نگهداری ساختمان­‌ها و تاسیسات
  • توسعه زیرساخت­های مورد نیاز (به غیر از IT و پهنای باند)
  • افزایش نرخ بهره‌برداری از دارایی­ها
  • مدیریت بهینه منابع مالی و سرمایه‌ها
  • توسعه امکانات رفاهی (رستوران، باشگاه و …)
  • زیباسازی محوطه دانشگاه (نورپردازی، مکان­های عاری از خودرو، تناسب رنگ­ها، فضای سبز و …)

همانطور که ملاحظه می­شود، تعداد اهداف در نقشه استراتژی به حدی است که پرداختن همزمان به همه آن­ها امکان­‌پذیر نیست. لذا لازم است تا از میان آن­ها، اهدافی که دارای اولویت بالاتری هستند، انتخاب و به اجرا گذاشته شوند. برای این منظور از ماتریس “اثربخشی-امکان‌پذیری” استفاده شد. بدین ترتیب، اهدافی در اولویت قرار گرفتند که از هر دو منظر اثربخشی و امکان‌پذیری در موقعیت بالایی باشند.

تم استراتژیک و مضامین راهبردی سند برنامه ریزی راهبردی

مضامین مربوط به سند برنامه­‌ ریزی راهبردی

اهداف راهبردی مندرج در نقشه استراتژی دانشگاه، در پنج گروه “سرآمدی در آموزش و تامین سرمایه انسانی جامعه”، “سرآمدی در علم و فناوری”، “سرآمدی در اثربخشی اجتماعی”، “ترویج اخلاق آکادمیک و فرهنگ ایرانی-اسلامی” و “ارتقای توان مالی دانشگاه” دسته­‌بندی شدند که از آن­ها با عنوان “تم یا مضمون راهبردی”یاد می‌­شود.

مضامین راهبردی که از لایه پیامدها استخراج شده‌­اند، بستر لازم برای برقراری ارتباط موثرتر و کارآمدتر با لایه­‌های زیرین سازمان، ایجاد هم‌راستایی میان بخش‌­های مختلف و نیز پیگیری اثربخش ­تر پیشرفت امور را فراهم می‌­کنند. یادآوری این نکته ضروری است که مضامین راهبردی به پنج مورد بالا محدود نمی‌­شوند؛ بلکه این پنج محور، مضمون‌­هایی هستند که تاکنون مورد کاوش قرار گرفته­‌اند و برای آن­ها در لایه­‌های مختلف نقشه استراتژی دانشگاه، اهداف راهبردی پیش‌­بینی شده‌است. مضامین دیگری از جمله “بین­‌المللی شدن دانشگاه” شناسایی شده­‌اند که باید در آینده مورد کنکاش دقیق­‌تر قرار گیرند و برای آن­ها اهداف راهبردی و برنامه­‌های عملیاتی طرح­‌ریزی شود.

برنامه‌های عملیاتی

پس از تعیین اولویت اهداف، لازم است متولی/متولیان هر یک از اهداف مشخص و از آن­ها خواسته شود تا برنامه عملیاتی خود را برای تحقق هدف مورد نظر تهیه و ارائه کنند. منظور از متولی/متولیان، بخش‌­های اجرایی و واحدهای عملیاتی در دانشگاه هستند که وظیفه سیاست‌گذاری، برنامه­‌ریزی و اجرای برنامه‌­ها در یک حوزه مشخص را بر عهده دارند.

پس از تعیین اولویت اهداف، لازم است متولی/متولیان هر یک از اهداف مشخص و از آن­ها خواسته شود تا برنامه عملیاتی خود را برای تحقق هدف مورد نظر تهیه و ارائه کنند. منظور از متولی/متولیان، بخش‌­های اجرایی و واحدهای عملیاتی در دانشگاه هستند که وظیفه سیاست‌گذاری، برنامه­‌ریزی و اجرای برنامه‌­ها در یک حوزه مشخص را بر عهده دارند.

جدول ۲ اهداف راهبردی دانشگاه را به همراه متولیان آن­ها نشان می‌­دهد.

اهداف مندرج در جدول ۲ توسط ریاست دانشگاه به متولیان آن­ها ابلاغ شده و از جدول ۲ اهداف راهبردی دانشگاه را به همراه متولیان آنها نشان میدهد.
اهداف مندرج در جدول ۲ توسط ریاست دانشگاه به متولیان آنها ابلاغ شده و از ایشان خواسته شده است که در یک بازه زمانی معین برنامه های عملیاتی خود را تهیه و به شورای تدوین سند برنامه­ ‌ریزی راهبردی دانشگاه ارائه کنند. تهیه برنامه های عملیاتی برای اهداف دارای اولویت توسط بخشهای مختلف دانشگاه آغاز شده است. مرکز برنامه­‌ ریزی راهبردی و توسعه منابع دانشگاه بر اساس اعلام آمادگی قبلی، به ایشان در تهیه برنامه های عملیاتی کمک میکند.

موارد زیر در دستور کار شورای تدوین سند برنامه­‌ ریزی راهبردی قرار دارد:

۱. پرداختن به سایر مضامین راهبردی (از جمله بین المللی شدن دانشگاه)؛

۲. تکمیل برنامه های عملیاتی با کمک معاونتها و مدیریت های دانشگاه؛

۳. تسرّی برنامه های عملیاتی به سطح دانشکد هه ا و پژوهشکده ها؛

۴. استقرار کامل “مرکز برنامه ریزی راهبردی و توسعه منابع” در دانشگاه که وظایف زیر را به عهده دارد:

  • برنامه ریزی
  • کنترل و پایش
  • ارزیابی عملکرد
  • تامین و توسعه منابع
  • مدیریت یکپارچه اطلاعات
  • مدیریت تحول سازمانی

۵. طراحی مکانیزم ها، فرآیندها و رویه های سازمانی در زمینه برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد دانشگاه در سطح راهبردی. از ترکیب ابزار نقشه استراتژی با کارت امتیازی متوازن میتوان برای انداز ه گیری میزان تحقق اهداف و نیز ارزیابی عملکرد واحدهای مختلف (شامل معاونت ها، دانشکده ها، نهادهای وابسته به دانشگاه و …) استفاده کرد؛

۶. تشکیل کارگروه ها و کمیته های هماهنگی بر محور موضوعات (مضامین) راهبردی؛

۷. آغاز اجرای بعضی از برنام ههای عملیاتی که نتایج زودهنگامی را برای دانشگاه در پی داشته باشند؛
۸. فراهم کردن زیرساختهای لازم برای پیاده سازی نقشه استراتژی و بازنگری دور ه ای برنامه راهبردی دانشگاه شامل:

  • زیرساخت های اطلاعاتی
  • ساختار سازمانی مناسب
  • مهارتهای انسانی مورد نیاز
  • نظام حاکمیتی دانشگاه
فایل اصلی سند برنامه­‌ ریزی راهبردی دانشگاه شریف را از این آدرس دانلود کنید. http://media.sharif.ir/download/5th.pdf
1 پاسخ
  1. حمیده قنبری گفته:

    درود و وقت بخیر
    بنده به دنبال دانلود فایل اصلی و پا‌ور پوینت سند راهبردی دانشگاه شریف هستم
    لینکی که ارائه شده مشکل دارد
    درخواست دارم در صورت امکان لطف بفرمایید و برای من ایمیل بفرمایید
    متشکرم
    قنبری

    پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنیدتمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *